Aktualizováno: 16.12. 2023

Ikona SAC

Najdi na www.sacbela.cz

10.12.2019 - Ruská Ruleta 2020
Ruská Ruleta 2020 se koná ve dnech 29.-30.května jako tradičně na Ptýrově.

L.Hoffman

9.01.2017 - Kolumbie 2017
Ahoj,11.1.17 letím na kolovandr do Kolumbie,případnou trasu(může se změnit) a možná nějaké komentáře a fotky cestou,když se dostaneme k netu,můžete najít na  Facebooku uživatel Luboš Andrš

L.Andrš

14.08.2016 - Krušné hory,Český les
Nabízím spolujízdu na polotěžko přes Krušné hory a Český les-trasa hřebenovka Děčín-Domažlice v termínu 28.8 -4.9.16,noclehy většinou v penzionech(spacák pro jistotu s sebou),poslední dva dny v rázovité obci Mrákov,cyklo s místním průvodcem,Koutské pivo a večeře o 3 a více Chodech. Zpět 4.9 vlakem.Zdraví Luboš -kluan@seznam.cz

Cykloservis Kafka Mnichovo Hradiště - Jízdní kola z Českého ráje

Kola táhnou na jih, aneb skoro z Benátek (n.J.) do Benátek (Venezia)

[L.Andrš - SAC Bělá p. B. - 12.11.2008]

Po losk cest k Baltu se nae zraky obrtily k dalmu nejblimu moi - Jaderskmu. Na vzdlenost je to trochu dl, hlavn tm, e musme pejet skoro cel echy, neb Milan jinak nedal. Je to asi 250 km oproti loskm 80 km, co dv rozdl - k Baltu 620 km, k Jadranu 800 km. Dal pekkou jsou pak mocn tty Tauernskch Alp. Na druhou stranu to aspo nebude takov nuda jako Pomoansk roviny vloni. Jsme na sebe psn, take vybrme pejezd pes to nejvy, co se d - kolem Gross Glockneru.

Vyjdme ve stedu 28.6.08 a n trefpunkt je ped restaurac U Samce v Bentkch n.J. ve 13 hodin. Samozejm pijdm pozd, mou silnici a skoro do Bezna rozkopali. Milan s Pavlem (ten u m v nohch 100 km z Frdlantu) ekaj a po prvnm pivu vyrme. Je dost vedro, po rovin pes Lysou a .Brod to jde, pak zanaj kopeky kolem Prahy, kterou obloukem objdme. Stavujeme se na pivu, podruh vedle pivovaru v Popovicch - kozlov nejsou vidt, zato je tu dky satelitnm mstekm dost hnusn provoz i na uch silnicch. Za Kamenic spadme k Szav u Lean a krbeme se do kopek k Neveklovu, kde si dvme opulentn vu, sname se vykrmit za nae, eur mme kad 400-500, tak se futrujeme do foroty. Bohuel ztrcme hodn asu a jedin campy v okol jsou u Slap, co je z kopce a ze smru, tzn. rno znova zpt. A tak za era nachzme tulek v lesku, kde ns veer a rno stra zejm tepl srnec (jinak si nedovedeme zvuky, kter vyluzuje, vysvtlit), asi jsme mu vlezli do teritoria...

Rno pokraujeme na Sedlany, kopce jsou thl a v hojnm mnostv a s protivtrem ns docela tvou. V Sedlaanech na nmst dvme sndani z nakoupench potravin a hygu v kan. Kopce jsou a za Milevsko, cestou mjme Lobkowiczsk pivovar ve V.Chlumci a k Psku je to z kopeka. Prohlme historick jdro a nbe se sochami z psku a po chvilce kufrovn vyrme smr Bavorov. Cestou obdvme v Putimi a prohlme zven strnici a mostk z naten vejka. Ped Bavorovem provdme v rybnku komplexn oistu a po pivu na nmst v Bavorov vyrme do prvnch umavskch kopc. Za Prachaticemi ns ek ten nejvy - Libnsk sedlo (800 m). Pak u je to brnkaka a kopeek za obc Volary ns neme zastavit. Tme se na vu a pivo na Soumarskm Most v mstnm vodckm campu. Je zaslouen, mme pes 130 km a a se nm zd, e u nememe, byl to dobr trenink na Alpy. Druh den bv vdycky nejhor. V noci je dost kosy i komr od vody.

Rno jsme vdn za slunko (sp vedro), chlcholme se, e z hranice by to mlo bt k Dunaji z kopce. Posledn nkup zsob na Lenoe a smr Strn Pavel, pouen, e zima v Alpch by mohla bt jet vt ne na Soumarku, si u poslednch Vietnamc kupuje dlouh kalhoty (sahaj mu asi 20 sel nad kolena), a kdy se v nich pak producruje v Rakousku v campu, dostv pezdvku Pancho.... Od pechodu ve Strnm to stoup nahoru, pak nkolikakilometrov belsk sjezd do dol, pak zase nahoru a takhle cel dopoledne, jsme rdi, e ped polednem sjdme posledn kopec k Dunaji. V Pasov je len vedro, prohlme nbe a pomoc Milanovy GPS se vymotvme k Innu. Cyklostezkou kolem eky projdme vysokokolskm arelem a kaln a siln vzdut vody Innu pejdme na prvn pehrad kaskdy. Stav vody je neklamnou znmkou tn snhu v Alpch, asi na ns njak zstane. Burcejc vody pehradou pln tesou... Svame na protjm behu a dal cesta u vede po Rakousk stran. Cestou mjme nkolik pehrad, msty jedeme podl jezera, nkdy vysoko nad ekou, moc velk kopce to nejsou, jsme po rann umav docela rdi. Dvme prvn pivo za eura ve vletn restauraci a zase dl... V docela romantickm msteku (Scharding) si dokupujeme zsoby, st vtinou na mst likvidujeme kvli mlu msta v branch. Je ptek odpoledne a stezka se klikat mezi statky, kde nabzej mot nebo podmsl, kolikrt projdme mez lavicemi vletnch restaurac, jedna je pln veselch cyklist drcch se za ramena a voucch hrdelnmi hlasy njak psn. K veeru dorme do Brannau, pr rodit jednoho alounka - zloducha, radi se nevyptvme, kde se narodil, neb jak trefn ekl jeden z ns nejvtm problmem Austrijc je dokzat, e Mozart byl Rakuan a Hitler Nmec. GPS ns dovede pes msto (na nmst to ije, tam by se mli jet podvat Boleslavt radn, jak oivit Staromk..) do campu, je mezi stadionem a dlnic a zpas prv zan. Zjiujeme, e poplatky v campu jsou pstupn na kapse - 5e osoba a 3e stan, pereme si zpocen dresy a po ve dvme pivsona. V noci je teplo, pouze auta z dlnice a st fanouk, kte se pesunuli po zpase do hospy campu, ru nae sny.

Rno se vracme k ece, je sobota a tak cestou v Lidlu dokupujeme zsoby, sta za 5-10e na den, ceny jsou jak u ns, chvla eurospolku a etzcm, co ns iv! Cykloka vede podl pehradnho jezera, pak se zved od eky a na odpovadle u silnice koukme na soutok Innu se Salzachem, ke ktermu sjdme v Burghausenu. Pak zase nahoru (v dlce jsou u vidt zasnen vrcholky Alp) a zase dol, pejdme most (a tak hranici SRN) do Titmoningu. Po chvilce na pknm historickm nmst, kde mstn hasii pedvdj star hasisk auta pokraujeme zvlnnou krajinou k behm Tachingerskho jezera. Je dost dlouh, odhaduji 20 km, my ho po poledn koupace (museli jsme nakonec za 2e na pl) asi v plce opoutme a odboujeme na Traunstein, kter je na rovni Salzburgu a za dlnic zanaj Alpy. Z Traunsteinu ns vyvd GPS nejkrat cestou - jene pes kopec vysok pes 700 m - a my po asnm vhledu na kopce, kter ns ekaj, sjdme zase dol do 400 m a pokraujeme dolmi. Kolem ns pomalu rostou kopce a my si jedeme v pohod dolm, lzeskmi msteky. V jednom (Veisbach) si dvme gblk (kdo by si nedal), docela velk nitzl s hranolky za 6e a pivko za 2,5 nm spravuj chu, a kdy za mstem sjdme do soutsek k Saalachu, mme dobrou nladu. Nsleduje trhk na Steinpass (606 m), tunelu za nm se vyhbme objdkou a ped dalm uhbme do Unkenu, kde se nm zamlouv camp na farm na kraji obce. K farm je pistavna budova s pokoji a socilkami v pzem. Na louce jsou asi dva caravany, jinak jsme jedin host. Pivo nemaj, tak jdeme po vybalen a hyge do nbl restaurace ve vsi - za 3e. Noc je zase tepl a bosk klid - silnice nen skoro slyet.

Rno pokraujeme podl Saalachu na Lofer, dol je a kovit, vude kolem jsou zasnen epice dvoutiscovek, kolem se pasou krvy, jak se mn farma, se pozn podle vrtek na pro, aby krvy neutekly, nebo rot. V Maishofenu uhb Saalach doprava do kopc a my ped polednem pijdme k jezeru v Zeel am See. Hzme koupaku, je dost sv voda, ale je teplo, tak to neva. Mme mt odpoinkov den ped tokem na Grosglocner, jeho majesttn tty vidme pes jezero. Nemme zsoby na ztra, tady nedli drej a na ztra nemme papu, a co v horch bez jdla? Pokraujeme vpravo podl vody do msta, na to, jak je to zk, tu vede silnice, tra, stezka pro cyklo a tsn u vody i p (a to je pod tm jet tranzitn silnin tunel). Msto ns vt luxusnmi hotely, turistick ruch tu je na prvnm mst - jene tady ve stedu msta ne pro ns - cyklobake... Hlad zahnme kebabem u taflu taxi a pes star znm Salzach v Brucku vyrme nahoru na GG. Posledn camp je v Fuschu, asi 6 km do pohodovho kopeku, silnici lemuj horsk chaty s npisy Biker Wilkomenn - mysl tm motorke. Kolem ns nahoru dol jezd auta, motorky i cyklist. Je pl tvrt a nm se nechce nkde leet ve stanu, a tak si kme, e to zkusme - na map tch asi 26 km vypad pmo idylicky a Edelweisspitze skoro na dosah. Vyrme, njak bylo... Silnice se zved, kopec pituhuje, tch 12 % to asi m, zhy jsem na treki na poslednm pevodu, brany jsou znt. Po 6 km je tu Freleifen a dlnin katry - za prjezd GG Alpenstrasse se plat - auta asi 28e, motorky o 10 m, kola jsou zadara. To u jsme pes 1100 m a co serpentina, to ukazatel vky - nkdy jen 50, nkdy i 150 m. Jedin zastvka je motorest, u pramene si doplujeme bidony, vecko na sob mm propocen, snst suenku a rychle dl, ne to na mn vystydne - slunko svt pod, ale teplo tu u moc nen... Zase nekonen serpentiny a vhledy do dol, odkud jsme rno pijeli, i na okoln ttiscovky, z kterch se obas t lavina do dol. Dvno mme pod sebou Snku i kopce, na kter jsem vylezl v Rumunsku. Je skoro sedm hodin, slunko zapadlo za mraky, je njak pomourno, kolem jsou u dvno zvje, z kterch i chlad. Na chatu pod Edelweiss je to obas 14 %, tak kus tlam a cpu do sebe tyku, kolem se prohnj sviti a pit o sto est. Kluci u jsou na vyhldce u hotelu a ki, a se radi nejdu podvat, co ns jet ek. Pi stoupn na nejvy bod tto sti ve vce 2405 m to vidm - silnice se klikat dol a miz v tunelu, nad nm je jet jeden - n cl - Hochtor-Horn vrata ve vce 2504 m - m to bt jet 6 km. Vude zvje snhu, dvno mm bundu, projdme kolem chaty ped Mittertorllem, je zaven, j se jdu podvat naproti, kde je muzeum vstavby GG H.Alpen Str. Je oteveno, nikde nikdo, vybhm do patra a spoutm idlo a audio - pravou horskou vichici, u stolu sed horal - figurny a j si pipadm jako ve straidelnm zmku. Padm radi ven, je tam sakra zima, kluci se u pioblkli, trochu poprchv, v dli hm a my makme jak o ivot. Posledn tunel projdme v 8 hod., zan pret a my se spoutme na druhou stranu. ebrme v prvnm hotelu o nocleh, je plno, tak pokraujeme pustou horskou krajinou v mrnm deti, u nejezd ani motorizovan vletnci. Divn tu vypad kruhov objezd s odbokou na Franz Josef-Hohe, FJ vyhldku na GG, my ji zamtme, mme jin starosti, asi po plhodin se objevuj katry vbrch z druh strany a taky horsk chaty. V prvn ns pijmaj za 25e i se sndan. Pan nm stele a hudr, majitel tlumo Milanovi do angliny, e nadv, e ns vzal,a my zjiujeme, e jsou oba pkn namazan. Po vybalen a hyge jdem dol. Sed tam jet se svm kumpnem, je jim vem kolem 65 a nedli dn zapili. Jet dostvme prek, dvme 2 piva a od fa frana, chvli se bavme, j ruce - nohy, ale nava ns zmh. Postele jsou kurevsky mkk, ale spme jak zabit.

Rno si uvme pohodl hotelu i krsnho vhledu z balkonu na sluncem zalit GG, za chvli je v mraku, kdo zavhal, nevid nic. Sp tu i parta italskch motork a Milan jim mus vzbudit majitele, kte usnuli, zmoeni chlastem, na lavicch v lokle. V 8 hod. mme sndani na stole a ereme, jako kdyby jsme byli 5 dn na cest - hlad nemme do obda. Loume se a spadme lenej krpl do Heligenblutu, kde jsme mli dneska spt v campu. Takhle jedeme dl podel ky Moll, ta v Iselsbergu (965 m) odbouje vlevo na Villach a my do kopce na sedlo nad nm (1204 m) a zase dol do vedlejho dol. Na kraji Lienzu se dvme dolm vlevo podl Drvy a do Oberdrauburgu. Je poledne a my zase hodujeme ped zdej Billou, peranm se nm pak blb jede pes sedlo do Kostschasch-Mauthen (706 m), je hnusn dusno a tady se s nmi Alpy dstojn lou poslednm sedlem Plockenpass (1360 m). Nejdv se vyjedou serpentiny, pak prjezd dolm silnic krytou proti lavinm a stoupn k chat, kde zan bouka a d隝. Stojme tady s motorki a njakmi rybi pod pstekem, cucme pivo a zan nm bt zima. Asi v 5 hod. se prtr umruje a meme konen vyjet - msty tunelem, msty lavinovm krytem na italskou celnici, kde je nejvy vrchol PP. Zase se spoutme dol, serpentiny se zat v tunelech a padme dol a snad za hodinu jsme v Tolmezzu, kter je asi ve 400 m, i kdy kolem jsou vysok kopce (1900 m). Spme v campu v Allesu u jezera Cavazzio, je to tu dsn romantick - nemt v nohch ty kopce a nepret.

Rno sjdme do pln roviny, pejdme eku Tagliamentto, kter m asi 5 ei a zabr skoro cel dol, a tme se na Udine. Tam omrkneme nmst se starobylou univerzitou, najdeme ndra a pospchme k moi. Na vpadovce jet batme u diskontu, pechzm z piva na erven krabik - edm si ho do bidonu s vodou a tak cesta ubh vesele, i kdy ns dost len provoz na sttovkch od rna dost tve. Cestou si jet prohldneme msto - pevnost do tvaru hvzdice (nco jako Terezn), msto nmst obrovsk appelplatz. A pak u ns nic neme zadret, moe je na dosah, asi 25 km. Konec cesty do naeho vysnnho Grada vede po umle nasypan hrzi dlouh pes 5 km. Na nmst v Gradu to vypad jak v jihoesk vesnici, jen ten rybnk je vt a kotv na nm rybsk lod. A za rohem u ady hotel na hlavn mstsk promend u bou OPRAVDOV MOE! Mme v nohch rovnch 800 km! Hledme msto na koupn, ale vechno je tu obancovan placenmi plemi a tak se radi ubytujeme v campu pmo u moe - je to za jedny prachy. Rychle postavit stan a hur do moe. Jene to nkam uteklo, za pl je jaksi baina, kde nakonec najdeme mlk moe (tak po kotnky) a v jaksi prohlubni - loui se symbolicky vyrchme. V campu jsou vtinou dchodci, lid tu korzuj po pobe nebo se sna bhat, ale mlokdo se koupe - ono nen skuten kde. Rno voda pitee, k poledni zas zmiz,odpoledne to sam - i hotely na korze v dli jsou na suchu, 50 m od moe. Z alu nakupujeme v supri krabik a kalme hluboko do noci - druh den si ns vichni zvdav prohlej. To byla asi posledn tepl noc, kdy se dalo sedt pod piniemi.

Rno se zatahuje, nad moem jsou ern mraky a blesky svit oblohou. Obas jsou pehky, leme ve stanech a bavme se dotazy U ti tam taky tee?. Odpoledne vyrme v mrnm detku do msta, za odmnu si dvme rybku, hledme njakou skromnou hospu a nachzme u pstavu, posedvaj tu mstn a pokikuj na rybe. Za 3 menky s chlebem a pllitr vna ns stahuj z ke - 51eur. Ale rybka mus bt! Veer zase zapjme em a litujeme, e nm ten vlak jede a v sobotu. Je steda, my si mysleli, jak si budeme uvat u modrho moe - vypad idylicky - ale jen na tch poutach k jednotlivm campm..

Druh den u to psychicky nevydrme, a kdy v poledne pestane na chvli pret, vyrme na Terst - pret zane sotva projedeme branou. Asi dv hoky jedeme v hustm deti, ale je to pod lep ne hnt zaiva u bainy v campu. Za Monfalcone se poas lep a ped Terstem vylz slunko! Vude na obzoru kotv lod smujc do pstavu a je tu skuten, rozbouen moe. Nejsou tu vak ple, jen na nbe sprchy a schody do moe. Prohlme hlavn nmst s pojiovnou Lloyd, star msto a vracme se zpt. Spme v pknm campu ped Monfalcone, jen ta byrokracie pi vstupu - trv to snad titvrt hodiny, ne vypln vechny kolonky na dotaznku.

V noci zase pr, tak v ptek rno balme mokr vci s tm, e se musme dt nkde ped ztej cestou vlakem do podku - nejlpe pespat v njakm penzionu. Cestou pod krpe a jedin rozptlen je pamtnk 1. sv. vlky v Redipuglia - monument s kopiemi zkop, pomnky jednotlivm zbranm (i cyklistm!), nad mosazmmi deskami oznaujc jednotliv pluky o rozmru 0,6x5 m by zaplesal leckter Rom - tady si toho nikdo nevimne. O kus dl je hbitov spojenc a vedle neptel - mezi Austrijci je i mnoho eskch jmen. A zase v deti dl, krsn je, a kdy hledme po ulicch Udine njak pijateln nocleh. Pod 3 hvzdy to nikde nen, take se nakonec utbome 5 km za mstem na nevyuit parcele prmyslov zny. Dlme si pelky ve vysok trv, noc je bez det, ale rno snad ze veho vyklepvme slimky.

Kdy Pavel hld kola v mramorov ndran hale a j s Milanem shnme, odkud to jede, vidme pak to, co on ne - z naich kol se rozlezlo asi 15 slimk, nco lidi rozlapali a nco leze po stnch. Pr jich vylezlo i na pernu, tak jsme rdi, e pijel n Allegro Stradivri z Bentek do Vdn. Pes Tolmezzo, Vilach - pak to u pestvme sledovat, sp sledujeme reakce na zpach naich zmoklch svrk a zpocench tl, take jedeme sami v coup - mohli jsme uetit za mstenky. Pes bjn Semerink dojdme v pt odpoledne na Wien-Sd, take to mme pes celou Vde na vpadovku na Stockerau, co zdolvme za hodinu. Na kole v Prtru se to brank ech, zan MS ve fotbale. I v Schwarzwaldu jsou kopeky, take na hranici v Hatch jsme po 100 km v 11 hodin, je tma, vt ns esk cirkus, jinak to nazvat nelze.Na kraji Znojma nachzme hospu, kde jet va, a na noc zalzme do jakhosi rot u vedlej silnice.

Rno sndan u pumpy, prohldka budcho se Znojma a jedeme naproti Zuzan, kter ns nakld v Moravskch Budjovicch, m nae anabze po 1150 km a deseti dnech kon.